Skład tekstu nagłówki rozdziałów
Skład, 20 maja 2022
Skład, 20 maja 2022
Spis treści
W składzie najczęstszym sposobem organizacji tekstu jest podział na rozdziały. Rozdziały zaś możemy umieszczać na stronicach dzieła na dwa sposoby: każdy nowy rozdział może znaleźć się na stronie recto lub pod poprzedzającym go ostatnim akapitem poprzedniego rozdziału. Ten ostatni sposób ma swe uzasadnienie jedynie wtedy, gdy nowy rozdział jest ściśle powiązany z treścią poprzedniego.
Gdy rozdział zostaje umieszczony w kolumnie na stronie recto, nazywamy ją początkową, opuszczoną lub spuszczoną. Tekst dziełowy umieszczamy właśnie pod linią opuszczenia kolumny. Taki rozdział jest często zapowiedziany przez część tytułową, zwaną nagłówkiem. Formatowanie nagłówków przebiega tak samo w całym dziele.
Linię opuszczenia kolumny wyznaczamy następująco: na stronie wzorcowej wyprowadzamy linię od górnego lewego rogu stronicy, przez górny lewy róg kolumny recto i łączymy ją z dolnym prawym rogiem stronicy, przechodząc przez dolny tak, by połączyła się z prawym, dolnym wierzchołkiem stronicy. Drugą linię prowadzimy od dolnego lewego wierzchołka stronicy verso i łączymy z górnym prawym wierzchołkiem stronicy recto. Miejsce przecięcia się tych dwóch linii to punkt, do którego dociągamy horyzontalną linię pomocniczą, wyciągniętą z miarek. I ta pomocnicza linia jest linią opuszczenia kolumny. Popatrzmy na poniższą ilustrację.
Nagłówki rozdziałów obejmują numer rozdziału i tytuł. Zdarza się, że czasem umieszczamy motto, bądź ilustracje. Decyzję o tym, jakie elementy mają się znaleźć w nagłówku podejmują autor i redaktor dzieła. Umieszczamy je w tzw. obszarze opuszczenia kolumny, który jest wyznaczony od linii górnego marginesu do linii opuszczenia kolumny. Spójrzmy na poniższy schemat.
Przy projektowaniu nagłówków należy wziąć pod uwagę kilka elementów:
1. dobór kroju pisma do treści dzieła
2. wielkość pisma
3. rozmieszczenie wszystkich elementów.
Styl pisma dla tytulariów jest zależny od treści dzieła. Jeśli składamy tekst, który treścią nawiązuje do starych czasów, wybierzmy krój pisma, który do niego nawiązuje. Mamy różne możliwości. Dla przykładu, jeśli składamy tekst z początków XX wieku, np. Anię z Zielonego Wzgórza, śmiało możemy użyć dla tytułu kroju URW Antiqua. To krój zaprojektowany przez Hermana Zapfa. URW Antiqua jest również zastosowany do składu tekstu dziełowego. Spójrzmy na przykład.
Podsumowując wpis Skład tekstu Nagłówki rozdziałów pamiętajmy, że stosując rozdziały na oddzielnej stronie recto należy zadbać o to, by wielkość spuszczenia kolumny była rozliczana na interlinię tekstu, i mieściła się w granicach między 1/4 a 1/2 wysokości kolumny.
W kolejnym wpisie pokażę, jakie mamy możliwości rozmieszczenia nagłówków w obszarze opuszczenia kolumny oraz jakie mogą być wielkości tytułów rozdziałów.