Skład tekstu czytelność
Skład, 2 lutego 2022
Skład, 2 lutego 2022
Spis treści
Skład tekstu czytelność to wpis, w którym przedstawiam wiadomości na temat sposobu prezentowania tekstu na stronicach dzieła w taki sposób, by zapewnić czytelnikowi komfort lektury. Chodzi oczywiście o optymalną czytelność. Cecha ta jest wiodąca w składzie tekstu.
Optymalną czytelność można osiągnąć stosując odpowiednie porządkowanie tekstu. Pierwszym krokiem jest zadbanie o jednolitą szarość tekstu. Jeśli przeglądamy książkę możemy zwrócić uwagę na to, jak tekst układa na stronicach. Ważne jest, by nie stosować innego kroju pisma wewnątrz już ostylowanego akapitu, bo zaburzamy w ten sposób cały układ tekstu.
Jeśli postanowimy zastosować kapitaliki, to nie te z panelu sterowania, a te opracowane przez projektanta pisma (wszystkie dostępne są w panelu Glify).
Kolejną koniecznością jest unikanie korytarzy, czyli wyraźnych luk widocznych w akapitach.
W osiągnięciu optymalnej czytelności ważny jest właściwy układ typograficzny i interlinia tekstu. Zwracajmy uwagę na to, czy wiersze są we właściwej odległości od siebie, by wygodnie się czytało.
Dobrym sposobem na dobranie właściwej interlinii tekstu jest wprowadzenie do tekstu wielkiej litery H danego kroju pisma o wielkości kroju dziełowego, zamiana jej na krzywe i wstawienie między wiersze. Jeśli będzie się swobodnie mieściła, oznacza to, że interlinia została dobrana prawidłowo. Jeśli wiersze będą dotykały litery H lub nachodziły na nią oznacza to za ciasną interlinię.
Kolejnymi aspektami czytelności tekstu są szerokość łamu, a tym samym wielkość marginesów. Dodatkowo ilość podziałów sąsiadujących wierszy (dzielenie wyrazów), korytarze, światła międzyliterowe i kerning.
Najlepszą szerokością łamu jest taki łam, który mieści 45 – 75 znaków ze spacjami. Zatem optymalna szerokość kolumny, przy wielkości kroju pisma wynoszącym 9 – 10 pt to 80 – 100 mm. Badania naukowe wykazały, że maksymalna szerokość kolumny, przy której nie męczy się wzrok to 125 mm.
Korekty optyczne nie rzucają się w oczy, ale znacząco podwyższają walory estetyczne tekstu, wyrównują szarość łamu, przez co tekst staje się „przyjemniejszy” dla czytelnika. Dzięki wszystkim nowoczesnym algorytmom, jakimi dysponuje Adobe InDesign, czyli wielkości optycznych fontów, optycznego wyrównywania marginesów, optycznego skalowania glifów, optycznego kerning i optycznej korekty świateł międzyliterowych, czytelnik może komfortowo czytać tekst o zrównoważonej szarości i niewielkiej liczbie podziałów. Jeżeli w poprawnie złamanym tekście nie zauważa tych wszystkich „drobiazgów” to znaczy, że zostały one umiejętnie wykorzystane przez projektanta.
Popatrzmy na przykład dwóch tekstów: z lewej strony źle złożony, bez żadnych korekt, z prawej po korektach.
Żółtym kolorem są zaznaczone fragmenty tekstu, które wymagają naprawy. Zaznaczenie to włączamy w menu Edycja, jak na zrzucie
Właściwe odległości międzyliterowe i międzywyrazowe to: włączenie odpowiednich parametrów justowania oraz włączenie prawidłowego dzielenia wyrazów w języku polskim.
Poniżej podane zostały 2 sposoby dzielenia wyrazów w języku polskim. Oba można śmiało stosować.
Jeśli będziemy stosować powyższe wskazówki na zapewnienie czytelności dzieła, odbiorca będzie zadowolony nie tylko z treści, ale również ze sposobu jej podania.