Skład tekstu akapity
Skład, 14 marca 2022
Skład, 14 marca 2022
Spis treści
Skład tekstu akapity to wpis ilustrujący rodzaje oddzielenia i wyróżnienia akapitów w tekstach długich dokumentów.
Są to fragmenty tekstu (jeden lub kilka akapitów) oddzielone od siebie odstępem. Ma to miejsce wtedy, gdy chcemy zaznaczyć, że scena lub temat się zmienia, ale nie potrzebuje nowego nagłówka czy tytułu. Najprostszą formą oddzielenia jest wprowadzenie ślepego wiersza. Zobaczmy przykład poniżej. Krój Georgia 10/15. Dzieło pt. „Garden”, autorstwa Jerzego Marcinkowskiego.
Oprócz ślepego wiersza możemy wprowadzić bardziej znaczące oddzielenie w postaci symbolu, ornamentu czy specjalnego glifu. Spójrzmy na przykład poniżej.
Może się zdarzyć tak, że w jednym dziele trzeba zastosować oba przedstawione rodzaje odstępów, jeśli tego wymaga projekt. W takim przypadku ten drugi wariant powinien mieć większe odstępy nad i pod akcentem. Dobry układ akcentu został pokazany na powyższym przykładzie. Światło między symbolem a tekstem leżącym nad nim, ma być większe niż światło pod symbolem, natomiast światło pod symbolem ma być większe niż interlinia tekstu. Żeby zabieg się udał, należy w stylu akapitowym dla symbolu wyłączyć opcję przyciągania do linii bazowej.
Odstępy te mogą pojawiać się w całym dziele w dowolnym miejscu. Dbać jednak należy o to, by nad lub pod wyznaczonym odstępem był więcej niż jeden wiersz akapitu.
Wcięcia akapitowe jest to jeden z rodzajów wyróżnienia akapitów w całym tekście. Ta forma jest bardzo czytelna i sprawia, że wzrok czytelnika gładko przebiega przez cały tekst, nie powodując dyskomfortu w czytaniu długich fragmentów. Jest to również wyróżnienie akapitu stosowane najczęściej w książkach.
Wielkość wcięcia akapitowego można ustalić na podstawie stopnia pisma jakim piszemy tekst, lub na podstawie interlinii tekstu. Spójrzmy najpierw na pierwszy z przykładów. Wcięcie zostało dobrane na podstawie firetu pisma, jakim składamy tekst. Krój pisma 10 pt, czyli firet wynosi 10 pt i w związku z tym wcięcie również. Tekst pochodzi z powieści „Krzyżacy” Henryka Sienkiewicza. Krój pisma, który idealnie według mnie pasuje do składu tego dzieła to Junicode. Jest dostępny za darmo na portalu Fontsquirrel.
Pierwszy akapit pod tytułem zostawmy bez wcięcia, gdyż już raz został wyróżniony właśnie przez tytuł. Akapit taki dużo lepiej wygląda, gdy tego wcięcia nie ma. Spójrzmy na przykład poniżej. Akapit bez wcięcia prezentuje się czytelniej.
Gdy projektujemy szeroki łam, ważne jest, by kolejny akapit miał również większe wcięcie niż ten który występuje w łamie wąskim. Składajmy tekst tak, aby w ostatecznej swej postaci był jak najbardziej czytelny. Bo to właśnie czytelność i dbałość o szczegóły gwarantuje dobry odbiór dzieła. Pamiętajmy o stosowaniu jak najmniejszej ilości ozdobników. Ostatecznie to przecież treść jest najważniejsza, i chodzi o to, by nic nie odwracało od niej uwagi. Tekst ma być czytany łatwo.