Skład tekstu decyzje projektowe
Skład, 8 marca 2022
Skład, 8 marca 2022
Spis treści
Skład tekstu decyzje projektowe to wpis, który ilustruje kroki, jakie powinno się podjąć, by rozpocząć prace nad przygotowaniem książki do druku.
Gdy budujemy layout książki pierwszym krokiem jest rozpatrzenie dwóch kwestii: wyglądu tekstu oraz wymiarów i kształtu kolumny.
Najważniejszymi decyzjami jest wybór:
1. Kroju pisma − decyzja zależy od treści dzieła; polecam wpis o wyborze odpowiedniego kroju do składu publikacji
2. Stopnia pisma (zależy on od formatu dzieła, na ogół dla tekstu dziełowego wybieramy stopień pisma 9 – 12 punktów; dla tekstów na marginaliach dzieła 6 – 8 punktów)
3. Czy wybrać skład wyjustowany czy wyrównany jednostronnie (chorągiewka).
Najważniejszymi decyzjami jest dobór:
1. Odpowiedniej szerokości łamu − ma tu zastosowanie reguła typograficzna, która mówi, że tekst obustronnie wyjustowany powinien liczyć średnio 66 – 72 znaki ze spacjami. Robert Bringhurst nieco rozszerza te widełki do 45 – 75 znaków ze spacjami.
2. Proporcje stronicy – gdy ustalimy już szerokość kolumny, wyznaczenie wysokości będzie jednoznaczne z określeniem proporcji. Pierwsza możliwość to nadanie kolumnie proporcji stronicy. Spójrzmy na poniższy przykład. W przedstawiony sposób uzyskamy harmonijny efekt, a dodatkowo zachowamy złotą proporcję, czyli 1 : 1,62. Możemy śmiało zastosować tu na przykład format 107 mm × 173 mm. Da nam to piękną, wąską kolumnę tekstu, nadającą się do składu eleganckich publikacji.
Rozkładówka w tym przykładzie dzieli się na 9 wierszy i 9 kolumn według zasady opracowanej przez Raúla Rosarivo. Był on argentyńskim typografem, badaczem, projektantem, znanym z pracy nad analizą Biblii Gutenberga. Przyjął on proporcje marginesów 1 : 1 : 2 : 2.
Opracowujemy makietę stosując polecenie tworzenia linii pomocniczych w InDesignie:
Wybieramy Układ/Utwórz linie pomocnicze i wpisujemy 9 wierszy i 9 kolumn do odnośnych okienek
a efekt końcowy wygląda następująco:
Jest to piękny układ, jednak może okazać się, że nie chcemy aż tak dużych marginesów dolnych i ze względów oszczędnościowych zdecydujemy się na inne proporcje stronicy. Mamy tu do wyboru kilka możliwości. Spójrzmy na warianty przedstawione poniżej; format wybierzemy ten sam, co poprzednio (polecam wpis o formatach), ale inne proporcje marginesów 2 : 3 : 4 : 5.
I jeszcze jeden przykład, w którym marginesy są ułożone w proporcji 2 : 1 : 1 : 1.
Powyższy układ stronic jest podyktowany dużą oszczędnością papieru i stanowi przykład współczesnych trendów w projektowaniu kolumny. Zależy on od wielu czynników: intencji autora, treści, oczekiwań grupy docelowej. Jednostką dla wyznaczania marginesów we wszystkich przedstawionych przykładach jest 5 mm.
Pamiętajmy, że szerokość marginesów zależy również od tego, jakiego rodzaju będzie oprawa. Jeśli książkę będziemy kleić, to margines wewnętrzny musi być na tyle szeroki, by pomieścić klej, a książka otwierała się tak, by było widać swobodnie całą kolumnę tekstu. Margines zewnętrzny jest opracowany po to, by trzymać swobodnie książkę i ma mieć mniej więcej wielkość kciuka.
Na zakończenie tego wpisu serdecznie zapraszam już do lektury następnego, w którym zajmiemy się kolejnymi decyzjami projektowymi.